Zakup odpowiedniej skrzyni biegów sprawia wielu osobom problemy. Spopularyzowała się przez to opinia, iż nabycie takiego mechanizmu jest trudne i aby to zrobić w prawidłowy sposób, jednocześnie mając pewność, co do jakości zakupionej przekładni, należy posiadać długoletnie doświadczenie i specjalistyczną wiedzę. Ale czy na pewno?
Jak się okazuje wcale nie, co bardzo łatwo można udowodnić na przykładzie marki Opel. Wśród różnych modeli tej marki samochodowej można zaobserwować wszechstronne zastosowanie różnych skrzyń biegów.
Skrzynie biegów jakie pojawiają się w samochodach marki Opel, w znacznej większości pochodzą z koncernu General Motors. Tylko niektóre, występujące zwłaszcza w samochodach dostawczych korzystają z konstrukcji produkowanych przez Renault oraz w przypadku skrzyń biegów typu M32, M20 i C635 rozwiązań marki FIAT.
Skrzynia biegów Opel – o czym warto wiedzieć?
Podchodząc do zakupu części samochodowych zawsze należy się dokładnie przygotować. W przypadku skrzyni biegów najwięcej uwagi powinno się zwrócić na dwie kwestie. Po pierwsze typ skrzyni biegów, wskazujący na konstrukcję przekładni. Po drugie przełożenie na poszczególnych biegach, które niestety jest często pomijane, a na rynku można spotkać oferty skrzyń biegów do Opla, wystawione tylko na podstawie symbolu. Warto pamiętać o tych dwóch kwestiach, ponieważ ich pominięcie podczas zakupu może skutkować znacznym spadkiem komfortu jazdy, większym spalaniem, a w najgorszym przypadku uszkodzeniem całego mechanizmu wraz z silnikiem.
Symbol skrzyni biegów w Oplu
Skrzynie biegów w Oplu charakteryzują symbole, które składają się z litery i dwóch cyfr. Cyfry oznaczają maksymalny moment, który przenosi dana konstrukcja skrzyni biegów. Aby dowiedzieć się ile wynosi wartość momentu, należy pomnożyć cyfry widniejące na symbolu przez 10. Jeśli mamy do czynienia ze skrzynią biegów o symbolu F40 to jest to skrzynia, która przenosi momenty do 400 Nm.
Natomiast oznaczenia literowe informują o następujących kwestiach: F to odpowiednik angielskiego słowa front (przód), co oznacza, że jest to skrzynia biegów napędzająca przednie koła, R to symbol dla słowa rear (tył) i oznacza skrzynię biegów napędzającą tylne koła, W – wide, oznacza długie przełożenia, natomiast litera C – close oznacza przełożenia krótkie. Symbole świadczą o typach i konstrukcji skrzyni biegów, nie informują one jednak o przełożeniach występujących w konkretnej skrzyni biegów.